RADA RODZICÓW
PRZEDSZKOLA NR 57 „Grochowiaczek”
W ROKU SZKOLNYM 2023/2024
Przewodnicząca – Katarzyna Świątek gr. IV KROPELKI
e-mail: k.w.swiatek@gmail.com
Z-ca przewodniczącej – Dominika Leszczyńska gr. I PSZCZÓŁKI
e-mail: d.sluzewska@o2.pl
Sekretarz – Izabela Skolimowska gr. VI SŁONECZKA
e-mail: izabela.skolimowska@gmail.com
Członkowie :
Wiśniewska Sandra gr. II KOTKI e-mail: wisniewska.san@gmail.com
Alona Barsehian gr. III SMERFY e-mail: alona.barsehian@gmail.com
Mikołaj Hołubiec gr. V MISIE e-mail: mikolaj.holubiec@gmail.com
Załącznik nr 1
Uchwała Rady Rodziców Przedszkola 57 nr 1/2023/2024
z dnia 04 października 2023 r.
w sprawie przyjęcia regulaminu działalności Rady Rodziców Przedszkola nr 57 „Grochowiaczek”
Na podstawie art.84 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. 2023, poz. 900 ze zm.) oraz statutu Przedszkola nr 57 „Grochowiaczek” Rada Rodziców Przedszkola nr 57 „Grochowiaczek” uchwala:
§ 1
Niniejszy regulamin Reguluje zasady funkcjonowania i działalności Rady Rodziców w Przedszkolu nr 57 „Grochowiaczek”, zwanej dalej Radą Rodziców.
§ 2
- Rada Rodziców jest wewnętrznym organem Przedszkola nr 57 „Grochowiaczek”, zwanego dalej Przedszkolem, o charakterze opiniodawczym i doradczym.
- Rada Rodziców w wykonywaniu swoich zadań współdziała z dyrektorem, nauczycielami i rodzicami.
§ 3
- Rada Rodziców jest przedstawicielem wszystkich rodziców i opiekunów prawnych dzieci uczęszczających do Przedszkola.
- Rada Rodziców realizuje swoje cele w szczególności poprzez: współpracę z dyrektorem i radą pedagogiczną, aktywne działania na rzecz Przedszkola, reprezentowanie rodziców podopiecznych Przedszkola, formułowanie wniosków i opinii w sprawach przewidzianych zakresem kompetencji, wspieranie organizacyjne i finansowe działań statutowych Przedszkola.
§ 4
- W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rodziców z każdej grupy przedszkolnej.
- Co roku na pierwszym posiedzeniu nowej kadencji Rada Rodziców spośród swoich członków wybiera: przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
§ 5
- Na pierwszym zebraniu rodziców na początku roku szkolnego w każdej grupie przedszkolnej rodzice wybierają członków Rady Grupy oraz po jednym przedstawicielu do Rady Rodziców.
- Przedstawiciele grup przedszkolnych do Rady Rodziców wybierani są w wyborach tajnych zwykłą większością głosów. Przedstawicielem grupy do Rady Rodziców zostaje kandydat z największą liczbą głosów.
- Do Rady Grupy wybrani zostają dwaj kandydaci z największą liczbą głosów.
- W wyborach do Rady Rodziców jednego podopiecznego Przedszkola reprezentuje jeden rodzic.
- Kadencja Rady Rodziców trwa jeden rok szkolny.
§ 6
- Ustanie członkostwa w Radzie Rodziców następuje poprzez: a) złożenie pisemnej rezygnacji przez członka Rady Rodziców, b)odwołanie członka Rady Rodziców zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady Rodziców.
- Ustanie członkostwa w Radzie Rodziców następuje, odpowiednio, z dniem rezygnacji lub z dniem głosowania.
- W przypadku rezygnacji lub odwołania członka Rady Rodziców Rada wybiera inną osobę na wolne miejsce w trybie i na zasadach przewidzianych w niniejszym Regulaminie Działalności Rady Rodziców Przedszkola.
- Do ustania członkostwa w Radzie Grupy przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio.
§ 7
- Grupowa Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców dzieci grupy przedszkolnej wobec dyrektora i innych organów Przedszkola.
- Do zadań Rady Grupy należy w szczególności:
- aktywne uczestnictwo w życiu grupy przedszkolnej,
- wspieranie rodziców grupy,
- przygotowywanie opinii i wniosków,
- występowanie z wnioskami do Rady Rodziców.
- Pracami Rady Grupy kieruje jej przewodniczący.
- Zebrania Rady Grupy Rodziców organizowane są w miarę potrzeb z inicjatywy jednego z członków Rady Grupy.
§ 8
- Zebrania Rady Rodziców zwołuje się co najmniej dwa razy w roku szkolnym. Pierwsze zebranie zwołuje się po zebraniu organizacyjnym w każdym roku szkolnym, nie później niż do 15 października.
- Zebranie Rady zwołuje Przewodniczący, z własnej inicjatywy lub na wniosek jednej Rady Grupy lub dyrektora Przedszkola.
- O terminie, miejscu i proponowanym porządku zebrania członkowie Rady zawiadamiani są pisemnie, co najmniej siedem dni przed planowanym terminem zebrania.
- Nadzwyczajne zebranie Rady Rodziców może zostać zwołane na wniosek przewodniczącego Rady najpóźniej na dzień przed terminem.
- Uchwały Rady Rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Rady Rodziców.
- Uchwały Rady Rodziców w sprawie przyjęcia Regulaminu Rady lub zmiany jego treści zapadają większością 2/3 głosów członków obecnych na zebraniu.
- W zebraniach Rady Rodziców mogą brać udział, z głosem doradczym lub jako obserwatorzy, osoby zaproszone przez Radę Rodziców.
- W zebraniach Rady Rodziców bierze udział, z głosem doradczym, dyrektor Przedszkola.
- Członkowie Rady Rodziców i Rad Grup wykonują swoje funkcje społecznie.
§ 9
- Kompetencje Rady Rodziców określają przepisy Ustawy Prawo oświatowe i Ustawy Karta Nauczyciela oraz akty wykonawcze do tych ustaw.
- Rada Rodziców uchwala: a) regulamin swojej działalności, b) w porozumieniu z radą pedagogiczną: program wychowawczy i profilaktyczny Przedszkola dostosowany do potrzeb rozwojowych wychowanków oraz potrzeb środowiska.
- Rada Rodziców opiniuje:
- a) podjęcie w Przedszkolu działalności przez stowarzyszenie lub inną organizację,
- b) program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania w Przedszkolu,
- c) projekt planu finansowego Przedszkola składanego przez dyrektora Przedszkola,
- d) pracę nauczyciela ubiegającego się o wyższy stopień awansu zawodowego lub podlegającemu ocenie pracy,
- e) inne sprawy Przedszkola.
- Rada Rodziców wnioskuje:
- a) w sprawach dotyczących funkcjonowania Przedszkola,
- b) o dokonanie oceny pracy nauczyciela lub dyrektora Przedszkola.
§ 10
- Do zadań przewodniczącego Rady Rodziców należy:
- 1.a) bieżące kierowanie pracami Rady,
- 1.b) reprezentowanie Rady i ogółu rodziców na zewnątrz oraz wobec dyrektora,
- 1.c) przedstawianie opinii i postulatów Rady dyrektorowi i radzie pedagogicznej.
- W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady Rodziców zadania jego przejmuje wiceprzewodniczący.
- Do zadań sekretarza Rady Rodziców należy:
- 3a) sporządzanie protokołów zebrań i spotkań Rady,
- 3.b) nadzór nad terminowością prac Rady, prowadzenie protokołów, korespondencji i dokumentacji zebrań oraz ich właściwe przechowywanie.
§ 11
- Rada Rodziców dokumentuje swoje zebrania i uchwały w formie protokołów.
- Protokół i uchwały podpisuje przewodniczący Rady Rodziców.
- Dokumentacja Rady Rodziców przechowywana jest w Przedszkolu.
§ 12
- W celu wspierania działalności statutowej placówki, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
- Fundusze gromadzone będą na rachunku dochodów własnych Przedszkola nr 57 „Grochowiaczek”. Stanowią one fundusz celowy.
- Decyzja w sprawie wydatków należy do dyrektora przedszkola.
- Obsługę finansową dochodów i wydatków powierza się DBFO m. st. Warszawy dla Dzielnicy Praga Południe.
- Zasady wydatkowania funduszy wynikają z art. 22 ust. 1 oraz art.26.1 ustawy o finansach publicznych.
- Podstawą gospodarki finansowej funduszu celowego jest roczny plan finansowy.
- Wydatki funduszu celowego mogą być dokonywane tylko w ramach posiadanych środków finansowych obejmujących bieżące przychody i pozostałości środków z okresów poprzednich.
- Ujęte w planie dochodów własnych i wydatków nimi finansowanych
1) dochody – stanowią prognozy ich wielkości;
2) wydatki i rozchody – stanowią nieprzekraczalny limit.
- Ujęte w rocznym planie PRZEDSZKOLA NR 57 „Grochowiaczek”:
1) przychody – stanowią prognozy ich wielkości;
2) wydatki – mogą ulec zmianie, jeżeli zrealizowano przychody wyższe od prognozowanych,
- Zmiany przychodów i wydatków, o których mowa w ust. 9 pkt 2), wymagają dokonania zmian w rocznym planie finansowym.
- Projekt planu finansowego dochodów własnych i wydatków nimi finansowanych oraz konieczne zmiany uzgadniane są z radą rodziców i omawiane na kolejnych posiedzeniach.
- W ramach dochodów własnych mogą być finansowane:
- a) zakup materiałów i wyposażenia,
- b) zakup pomocy dydaktycznych i książek,
- c) zakup usług remontowych,
- d) zakup usług pozostałych (imprezy, teatrzyki, wycieczki, upominki dla dzieci z okazji różnych uroczystości, itp.),
- e) inne wspierające działalność statutową przedszkola.
§ 13
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie zastosowanie mają przepisy powszechnie obowiązującego prawa, natomiast w pozostałych sprawach rozstrzyga Rada Rodziców w drodze uchwały.
Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem podjęcia.