PROCEDURA BEZPIECZEŃSTWA POSTĘPOWANIA Z DZIECKIEM SPRAWIAJĄCYM TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZE I/LUB PRZEJAWIAJĄCYM ZACHOWANIA TRUDNE W PRZEDSZKOLU NR 57 „GROCHOWIACZEK”
- PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2022 r. poz. 2230),
- Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2020 r. poz. 1359 ze zm.), Ustawa Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 roku (Dz. U. z 2023r. poz.900),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r. poz. 1280 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1643),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r. poz. 1604),
- Statut Przedszkola nr 57 „Grochowiaczek” w Warszawie.
- CELE PROCEDURY:
- podnoszenie poziomu efektywności procesu wychowania i kształcenia dzieci w kierunku osiągania przez nie umiejętności wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
- zapewnienie bezpiecznych warunków pobytu dzieci w Przedszkolu nr 57 „Grochowiaczek”;
- usprawnienie i zwiększenie skuteczności oddziaływań wychowawczych wobec dzieci wykazujących nieodpowiednie zachowania;
- zapobieganie i minimalizowanie skutków zachowań niepożądanych oraz zaburzeń rozwojowych;
- wygaszanie trudnych zachowań jako zagrożenia dla bezpieczeństwa dziecka, jego rówieśników oraz pracowników przedszkola;
- uświadomienie rodzicom dziecka ich roli w procesie wychowawczym i wypracowanie metod współpracy pomiędzy przedszkolem a rodzicami w pokonywaniu trudności wychowawczych; ujednolicenie oddziaływań wychowawczych pomiędzy przedszkolem a środowiskiem rodzinnym dzieci;
- wskazywanie działań zapobiegawczych, profilaktycznych oraz naprawczych w odniesieniu do zachowań dzieci sprawiających trudności wychowawcze;
- skuteczne działanie przedszkola w trudnych sytuacjach.
- ZAKRES PROCEDURY
Niniejszy dokument reguluje zasady postępowania nauczyciela wobec dziecka sprawiającego trudności wychowawcze w Przedszkolu nr 57 „Grochowiaczek” w Warszawie.
- OSOBY PODLEGAJĄCE PROCEDURZE
Do przestrzegania procedury zobowiązani są nauczyciele i pracownicy Przedszkola nr 57 „Grochowiaczek”.
- ODDZIAŁYWANIA TERAPEUTYCZNE
- Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
- Współuczestniczenie nauczycieli, specjalistów i rodziców dziecka w diagnozowaniu i ustalaniu przyczyn trudności;
- Realizowanie użytecznych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej zalecanych w środowisku przedszkolnym i pozaprzedszkolnym poszczególnych dzieci;
- Opracowywanie i realizowanie przez nauczycieli i specjalistów planu działań wspierających lub programów wspomagania dla dzieci zagrożonych lub niedostosowanych społecznie;
- Udział przedszkola w programach profilaktycznych oferowanych przez podmioty zewnętrzne, np. „Poruszające bajki o emocjach”, „Spotkania z Leonem”;
- Włączenie w realizację zadań PPP do pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- Przystosowanie w miarę możliwości otoczenia poprzez niwelowanie bodźców, a w szczególności bodźców słuchowych;
- Nazywanie potrzeb i emocji dziecka;
- Wzmacnianie pozytywne szczególnie udzielane w pracy po cichu (poprzez pochwałę słowną, wspólną zabawę, pozwolenie na aktywność szczególnie lubianą przez dziecko itp.);
- Przemyślane kierowanie bodźcami poprzedzającymi zachowanie trudne w celu zapobiegnięcia jego wystąpieniu (przerzucenie uwagi na inną aktywność wyciszającą w momencie pobudzenia, uprzedzanie dziecka o czynnościach, które będzie miało wykonać);
- Wygaszanie poprzez brak uwagi w trakcie zachowania nieakceptowanego typu rzucanie, niepatrzenie w stronę dziecka, niekomentowanie, fizyczne odstawienie przedmiotów przez dziecko przy naszej pomocy; jeśli rzuci przedmiotem, w dalszym ciągu nie dostarczamy dziecku uwagi i konsekwentnie wymagamy podniesienia przedmiotu; w tym czasie chwalenie dobrych zachowań innego dziecka, jako przykład sposobu obdarzania uwagą
- Dla dzieci z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne organizowanie przez specjalistów (psychologa, pedagoga specjalnego) zajęć socjoterapeutycznych lub innych o charakterze terapeutycznym.
- REGUŁY DORAŹNEGO POSTĘPOWANIA WOBEC DZIECKA Z TRUDNYMI ZACHOWANIAMI
- Nauczyciele i specjaliści zatrudnieni w przedszkolu zobowiązani są do pracy nad trudnymi zachowaniami wychowanków.
- Podejmując interwencję wobec dziecka z trudnymi zachowaniami, należy dążyć do zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim wychowankom, a także sobie.
- Reakcja wobec trudnych zachowań powinna być adekwatna do ich skali, jak również do okoliczności zdarzenia, wieku i stopnia rozwoju dziecka przejawiającego trudne zachowania.
- W sytuacjach szczególnie niebezpiecznych, aby dziecko mogło w niegroźny sposób, bez ryzyka wyrządzenia krzywdy sobie lub innym członkom grupy, przeżyć swoje trudne emocje (złość, atak szału, agresji fizycznej, furii itp.), dopuszcza się asekuracje dziecka poprzez jego bezpieczne przytrzymanie rozumiane jako silne przytulenie trwające od kilku do kilkunastu minut, w trakcie których znajdzie ono ukojenie swoich emocji i rozładuje napięcie. W trakcie zastosowania metody nauczyciel używa słów uspokajających np.: rozumiem, że jesteś zły, za chwilę poczujesz się spokojniej, pomogę Ci przetrwać ten trudny moment, jesteś już bezpieczny, możesz mi zaufać, jestem z Tobą, czuję, że się złościsz, za chwilę będzie Ci lepiej.
- Działaniom skierowanym na usunięcie bezpośredniego zagrożenia powinna towarzyszyć próba wyciszenia dziecka poprzez rozmowę, odwrócenie jego uwagi itp.
- Wychowankowie, wobec których skierowana była siła fizyczna, powinni zostać otoczeni opieką, a w razie doznania przez nich krzywdy powinna im zostać udzielona pomoc.
- Osoba podejmująca interwencję, niebędąca wychowawcą grupy, do której uczęszcza dziecko przejawiające trudne zachowania, informuje o zdarzeniu wychowawcę.
- Wychowawca przeprowadza rozmowę z dzieckiem; aby opisać zdarzenie odwołuje się do kodeksu grupowego, w celu uzyskania poprawnego zachowania.
- W przypadku ponownego wystąpienia sytuacji trudnej, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić dyrektora o zdarzeniu.
- Każdy przejaw agresji zostaje zgłoszony rodzicowi dziecka.
- Jeżeli sytuacja dotyczyła przemocy, nauczyciel sporządza notatkę służbową, którą przedkłada do podpisu rodzicowi. Rodzic poświadcza podpisem, że został poinformowany przez nauczyciela o zaistniałej sytuacji.
- W notatce o niepożądanym zachowaniu dziecka należy uwzględnić:
datę obserwacji/zdarzenia, czas trwania obserwacji, opis sytuacji, opis zachowania dziecka,
podpis obserwatora/osoby dokonującej wpisu;
- Sporządzoną obustronnie podpisaną notatkę należy przekazać dyrektorowi.
- Jeśli zachowanie wychowanka wiąże się z uszkodzeniem ciała innego dziecka, nauczyciel ma obowiązek poinformować rodziców dziecka poszkodowanego o zaistniałej sytuacji, sporządzając wpis do „Zeszytu wypadków”.
- REGUŁY POSTĘPOWANIA SYSTEMOWEGO WOBEC DZIECKA SPRAWIAJĄCEGO TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZE I/LUB PRZEJAWIAJĄCEGO AGRESJĘ
- Wychowawca grupy w ramach działań profilaktycznych omawia z rodzicami wszystkich dzieci wzajemne relacje między przedszkolem a środowiskiem rodzinnym dziecka, obowiązki w zakresie współdziałania w procesie wychowawczym oraz zakres odpowiedzialności za zachowanie dziecka.
- Rodzice mają obowiązek interesowania się zachowaniami dziecka i włączają się w zadania wychowawcze w celu modelowania zachowań dziecka oraz współpracują w zakresie diagnozowania potrzeb rozwojowych dziecka.
- Nauczyciel podejmuje działania wychowawcze zmierzające do eliminacji trudności i rozwiązywania problemów dziecka.
- Wychowawcy grup, w których jest co najmniej jedno dziecko przejawiające trudności wychowawcze, zobowiązani są do założenia „Zeszytu obserwacji”, w którym regularnie prowadzą zapisy przebiegu trudnych zachowań.
- W przypadku powtarzających się przejawów agresji i innych zachowań powodujących trudności wychowawcze, nauczyciel przeprowadza z rodzicami dziecka rozmowę, w której omawia problem. Informuje ich o dotychczas podjętych działaniach ukierunkowanych na korekcję niepożądanych zachowań dziecka oraz o zaplanowanych działaniach wychowawczych. Zobowiązuje rodziców do współpracy w realizacji przedstawionych czynności i wskazuje zadania możliwe do podjęcia w środowisku rodzinnym dziecka. Działania te nauczyciel dokumentuje notatką służbową.
- Nauczyciele wspierają rodziców w pracy wychowawczej z dzieckiem, m.in. dzielą się dobrymi praktykami, udostępniają ofertę warsztatów umiejętności organizowanych przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną, proponują zabawy i ćwiczenia do realizacji w środowisku rodzinnym, wskazują odpowiednią literaturę, przekazują informacje o instytucjach wspomagających rodzinę.
- Wychowawca dziecka sprawiającego trudności wychowawcze podejmuje działania w celu organizacji dla niego oraz ewentualnie także dla jego rodziców form pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
- W przypadku szczególnych trudności z dzieckiem oraz braku współpracy rodziców zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym Dyrektor powiadamia Radę Pedagogiczną. W razie niemożliwości przezwyciężenia trudności wychowawczych, wynikającej z braku współpracy ze strony rodziców dziecka lub z innych zaniedbań obowiązków rodzicielskich, Rada Pedagogiczna rozważa poinformowanie o sytuacji sądu rodzinnego.
- Dyrektor może zaproponować rodzicom znalezienie innej placówki, w której dziecko otrzyma specjalistyczną pomoc.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Rodzice na zebraniu organizacyjnym zostają zapoznani z Procedurą, co poświadczają podpisem na liście zbiorczej grupy: Oświadczam, że zapoznała(e)m się z Procedurą postępowania oraz nie wnoszę uwag do oświadczenia rodzicielskiego (tabela)
- Statut Przedszkola nr 57 „Grochowiaczek” zostanie uzupełniony o zapis dotyczący tej procedury
- Procedura zostaje wprowadzona w życie Zarządzeniem Dyrektora Przedszkola nr 57 „Grochowiaczek” z dnia 22 maja 2023 w sprawie wprowadzenia Procedury bezpieczeństwa postępowania z dzieckiem sprawiającym trudności wychowawcze i/lub przejawiającym zachowania trudne w Przedszkolu nr 57 „Grochowiaczek”