Załącznik nr 1
do uchwały nr P-57/S_1/2022/2023 Rady Pedagogicznej
Przedszkola nr 57 „Grochowiaczek” w Warszawie
z dnia 12 września 2022 r.
STATUT
PRZEDSZKOLA NR 57 „GROCHOWIACZEK”
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.1. Przedszkole nr 57 „Grochowiaczek” w Warszawie, ul. Pustelnicka 35, zwane dalej „przedszkolem”, jest publicznym przedszkolem wielooddziałowym, prowadzącym zajęcia z zakresu wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku przedszkolnym, działającym w szczególności na podstawie:
- ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.);
- ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 ze zm.);
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz.1634 ze zm.);
- ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawa oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz.60 z późn. zm.);
- statutu przedszkola.
- Siedzibą przedszkola jest budynek w Warszawie przy ul. Pustelnickiej nr 35.
- Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o:
1) przedszkolu – należy przez to rozumieć przedszkole, o którym mowa w § 1 ust. 1;
2) ustawie – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe;
3) dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola nr 57 „Grochowiaczek”;
4) dziecku – należy przez to rozumieć również wychowanka przedszkola;
5) rodzicach, należy przez to rozumieć także opiekunów prawnych.
§ 2.1. Organem prowadzącym przedszkola jest Miasto Stołeczne Warszawa.
- Siedziba organu prowadzącego mieści się w Urzędzie m. st. Warszawy Dzielnicy Praga Południe, przy ul. Grochowskiej 274.
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty.
- Przedszkole jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Miasta Stołecznego Warszawy, a uzyskane wpływy odprowadza na rachunek bankowy Miasta Stołecznego Warszawy.
§ 3.1. Przedszkole prowadzi rachunek dochodów własnych na podstawie odrębnych przepisów.
- Obsługę finansową przedszkola prowadzi Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Praga Południe m. st. Warszawy.
- Przedszkole używa pieczęci nagłówkowej o treści: Przedszkole nr 57 „Grochowiaczek” 04-138 Warszawa, ul. Pustelnicka 35 tel. 22 610 66 95.
- Dopuszcza się stosowanie w korespondencji następujących skróconych nazw przedszkola P57.
- Przedszkole prowadzi dokumentację swojej działalność w formie papierowej i elektronicznej i przechowuje ją zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 4. Zasady przyjmowania dzieci do przedszkola określają odrębne przepisy.
§ 5. 1. Przedszkole zapewnia wyżywienie.
- Na posiłki wydawane przez kuchnię składają się:
1) śniadanie;
2) obiad;
3) podwieczorek.
- Kuchnia przedszkolna przygotowuje posiłki zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi dla dzieci w wieku przedszkolnym.
- Jadłospisy planowanych posiłków ustala kierownik gospodarczy przedszkola w uzgodnieniu z kucharką, a zatwierdza dyrektor.
- Informacja o aktualnym jadłospisie jest udostępniania rodzicom z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem za pośrednictwem tablicy ogłoszeń, strony internetowej i panelu rodzica oprogramowania internetowego iprzedszkole.
- W przedszkolu nie przygotowuje się posiłków dla dzieci z dietami żywieniowymi. Na wniosek rodziców poparty zaleceniem lekarza za zgodą dyrektora i kierownika gospodarczego odpowiedzialnego za żywienie, w miarę możliwości organizacyjnych podawane mogą być posiłki przygotowywane przez rodziców w domu. Przedszkole nie bierze odpowiedzialności za jakość dostarczonych posiłków oraz skutki żywienia produktów i dań dostarczonych przez rodziców.
§ 6.1. Na terenie przedszkola obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku przez dzieci i osoby dorosłe. Wyjątek mogą stanowić wydarzenia o charakterze publicznym, sytuacje takie jak: nagranie potrzebne do audycji, widowiska, przedstawienia, zajęć, uroczystości, imprez otwartych itp.
2. Zgodę na nagrywanie, w tych sytuacjach, wydaje dyrektor. Nie ponosi on odpowiedzialności za przetwarzanie i rozpowszechnianie przez rodziców wizerunków dzieci lub innych rodziców (np. robienie zdjęć, filmów oraz zamieszczanie ich w Internecie).
Rozdział 2
Cele i zadania przedszkola
§ 7.1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, w tym zadania profilaktyczno-wychowawcze.
- Celem przedszkola jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka w osiąganiu dojrzałości umożliwiającej podjęcie nauki w szkole.
- Zadaniem przedszkola jest umożliwienie dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego.
- Zadaniem przedszkola jest w szczególności:
- pełna realizacja programów wychowania przedszkolnego i dostosowanie treści, metod i organizacji poszczególnych zajęć do możliwości psychofizycznych dzieci;
- promowanie zdrowego stylu życia i przeciwdziałanie współczesnym zagrożeniom;
- organizowanie w uzgodnieniu z rodzicami nauki religii;
- umożliwianie dzieciom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej w integracji ze środowiskiem przedszkolnym;
- udzielanie dzieciom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- organizowanie kształcenia specjalnego dla dzieci z niepełnosprawnością;
- umożliwienie dzieciom rozwijania zainteresowań i uzdolnień;
- zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w oddziale przedszkolnym.
§ 8.1. W celu wspierania potencjału rozwojowego dzieci i stwarzania im warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i środowisku lokalnym, przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom w przedszkolu, polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu ich indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych, a także na rozpoznawaniu ich indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie
w przedszkolu. - Nauczyciele prowadzą obserwacje dzieci i dokonują oceny ich umiejętności w sferze emocjonalno-społecznej, poznawczej, ruchowej i samoobsługi.
- Sposób dokumentowania obserwacji psychologiczno-pedagogicznych określa procedura badania i analizowania osiągnięć dzieci w Przedszkolu nr 57 „Grochowiaczek”.
- Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu określają odrębne przepisy.
- Przedszkole organizuje i udziela rodzicom uczniów i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych.
- Plan pracy przedszkola na dany rok szkolny zawiera plan działań wspierających nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych oraz rozwijania ich umiejętności.
- Nauczyciele i specjaliści, w toku bieżącej pracy rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe dzieci oraz inicjują działania diagnozujące i wspierające.
- Dyrektor z uwzględnieniem opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz diagnozy sporządzonej na terenie przedszkola, w uzgodnieniu z rodzicami, organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest we współpracy z rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną, placówkami doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi.
§ 9.1. Przedszkole organizuje naukę i opiekę dla dzieci z niepełnosprawnością w formie kształcenia specjalnego w integracji ze środowiskiem przedszkolnym.
- Dzieciom objętym kształceniem specjalnym przedszkole zapewnia:
- realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
- dostosowanie przestrzeni przedszkolnej (z wyjątkiem barier architektonicznych) i stanowiska pracy do indywidualnych potrzeb edukacyjnych;
- zajęcia specjalistyczne organizowane ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym zajęcia rewalidacyjne.
- Szczegółowe warunki organizowania nauki i opieki dzieci z niepełnosprawnością, określają odrębne przepisy.
§ 10.1. Dzieci niebędące obywatelami polskimi oraz obywatele polscy, którzy pobierali naukę w przedszkolach funkcjonujących w systemach oświatowych innych państw, korzystają z nauki i opieki na warunkach określonych w odrębnych przepisach.
- Przedszkole zapewnia integrację dzieci niebędących obywatelami polskimi ze środowiskiem przedszkolnym i wspomaga ich w pokonaniu trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z kształceniem za granicą.
§ 11.1. Przedszkole organizuje zajęcia religii.
- Podstawą udziału wychowanka w zajęciach z religii jest życzenie wyrażone przez rodzica w formie pisemnego oświadczenia/wniosku.
- Życzenie udziału w zajęciach z religii raz wyrażone nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, ale może być odwołane w każdym czasie.
- Zasady organizacji religii w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§ 12.1. Zadania przedszkola realizowane są w szczególności w formie zajęć kierowanych i niekierowanych, a także swobodnych zabaw dzieci.
- Sposób realizacji zadań przedszkola uwzględnia:
- możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy;
- specjalne potrzeby edukacyjne dzieci;
- potrzebę prowadzenia diagnozy i obserwacji dzieci w celu monitorowania ich rozwoju;
- organizację przestrzeni przedszkola stymulującej rozwój dzieci;
- organizowanie zabaw ruchowych i muzyczno-ruchowych, w tym zabaw na wolnym powietrzu;
- wykorzystanie każdej naturalnie pojawiającą się sytuacji edukacyjnej umożliwiającej ćwiczenie w zakresie osiągania dojrzałości szkolnej.
- Wobec rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
- pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
- informuje na bieżąco o postępach dziecka;
- uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu;
- uwzględnia odrębne potrzeby dziecka wynikające z sytuacji rodzinnej.
Rozdział 3
Organy przedszkola
§ 13.1. Organami przedszkola są:
- dyrektor;
- rada pedagogiczna;
- rada rodziców.
§ 14.1. Dyrektor jest jednoosobowym organem wykonawczym przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz.
- Dyrektor wykonuje obowiązki, a także posiada uprawnienia określone w odrębnych przepisach dla:
- kierownika jednostki organizacyjnej o charakterze prawnym zakładu administracyjnego, którym zarządza;
- kierownika jednostki budżetowej, w której odpowiada za całość gospodarki finansowej w tym organizowanie zamówień publicznych;
- organu administracji publicznej w sprawach wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń oraz innych oddziaływań administracyjno-prawnych na podstawie odrębnych przepisów;
- dyrektora publicznego przedszkola prowadzonego przez Miasto Stołeczne Warszawa;
- przewodniczącego rady pedagogicznej Przedszkola nr 57 „Grochowiaczek”;
- organu nadzoru pedagogicznego dla przedszkola.
- Szczegółowe kompetencje dyrektora określa ustawa oraz odrębne przepisy dotyczące obowiązków i uprawnień wymienionych w ust. 2.
- Dyrektor dąży do zapewnienia wysokiej jakości pracy przedszkola i realizacji przypisanych jej zadań.
- Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski dotyczące organizacji pracy przedszkola, przekazane na piśmie, drogą elektroniczną lub złożone ustnie do protokołu.
§ 15.1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji statutowych zadań przedszkola dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- Kompetencje stanowiące i opiniujące rady pedagogicznej określa ustawa.
- Rada pedagogiczna działa na podstawie „Regulaminu Rady Pedagogicznej Przedszkola nr 57 „Grochowiaczek”.
- Rada Pedagogiczna Przedszkola nr 57 „Grochowiaczek” realizuje kompetencje rady przedszkola określone w ustawie.
§ 16.1. Rada rodziców jest kolegialnym organem przedszkola, reprezentującym ogół rodziców w danym roku szkolnym.
- Reprezentantami rodziców poszczególnych oddziałów są rady oddziałowe rodziców.
- Wewnętrzną strukturę rady rodziców, tryb jej pracy oraz szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów określa „Regulamin Rady Rodziców Przedszkola nr 57 „Grochowiaczek”.
- Rada rodziców tworzy warunki współdziałania rodziców z nauczycielami we wszystkich działaniach przedszkola.
- Kompetencje stanowiące i opiniujące rady rodziców określa ustawa.
- Dokumentacja działania rady rodziców jest przechowywana w przedszkolu.
§ 17.1. Organy przedszkola działają samodzielnie na podstawie i w granicach prawa.
- Działalność organów przedszkola jest jawna, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
- Organy tworzą warunki do współpracy opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
§ 18.1. W przypadku zaistnienia sporu między organami przedszkola, obowiązkiem tych organów jest dążenie do rozstrzygnięcia sporu w trybie negocjacji, w których udział biorą wyłącznie członkowie tych organów.
- Sprawy sporne między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor, o ile nie jest jedną ze stron konfliktu.
- W przypadku gdy dyrektor jest stroną konfliktu, to mediatorem jest osoba wskazana przez organ niezaangażowany w konflikt po zaakceptowaniu przez strony konfliktu.
- W przypadku nierozstrzygnięcia sporu w trybie określonym w ust. 1-3, dyrektor zawiadamia o zaistniałym sporze organ prowadzący przedszkole.
Rozdział 4
Organizacja pracy przedszkola
§ 19.1. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki i wypoczynku oraz przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania.
- W przedszkolu stosuje się procedury przeciwdziałaniu rozprzestrzeniania się wirusa Covid – 19
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody oddziaływań do wieku dziecka i jego potrzeb rozwojowych, a w szczególności:
- zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć realizowanych poza terenem przedszkola;
- zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym.
- Sposób postępowania w sytuacjach, w których bezpieczeństwo dziecka może być zagrożone określają procedury bezpieczeństwa obowiązujące w Przedszkolu nr 57 „Grochowiaczek”.
- W przypadku pojawienia się u dziecka objawów chorobowych; gorączka, wymioty nauczyciel powiadamia rodziców dziecka.
- W przedszkolu nie podaje się leków, ani nie wykonuje żadnych zabiegów lekarskich, poza udzielaniem pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.
- W przypadku zagrożenia życia dziecka przedszkole wzywa pogotowie.
- Do czasu przybycia rodziców dziecko przebywa pod opieką przedszkola i pracownika pogotowia.
- Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki zawodowe w danym czasie do momentu przekazania ich rodzicom lub osobom upoważnionym, a w czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia.
- W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej.
- Dla dzieci w przedszkolu mogą być organizowane zajęcia poza terenem przedszkola.
- Udział dzieci w zajęciach poza terenem przedszkola wymaga pisemnej zgody rodziców.
- Dyrektor może za zgodą organu prowadzącego zawiesić zajęcia na czas określony. W przypadku zawieszenia zajęć na okres powyżej dwóch dni dyrektor przedszkola organizuje dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość:
- z wykorzystaniem narzędzia informatycznego,
- z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, dzieckiem i rodzicem lub
- przez podejmowanie przez dziecka aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem lub wykonanie określonych działań lub
- w inny sposób, umożliwiający kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.
- Zajęcia zdalne mogą być zorganizowane na czas określony przez Dyrektora w razie wystąpienia:
- zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
- temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z dziećmi, jeżeli temperatura zewnętrzna mierzona o godzinie 21.00 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15°C lub jest niższa,
- zagrożenia związanego z sytuacja epidemiologiczną,
- nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci inne niż określone w pkt 1-3.
§ 20.1. Dzieci przyprowadzają i odbierają z przedszkola rodzice lub osoby upoważnione przez nich.
- Rodzice mogą, w formie pisemnej, upoważnić pełnoletnią osobę przyprowadzającą i odbierającą dziecko z przedszkola składając oświadczenie do dyrektora zawierające dane osoby upoważnionej, którymi administruje dyrektor.
- Osoba przyprowadzająca dziecko jest zobowiązana przekazać je bezpośrednio pod opiekę nauczyciela.
- Nauczyciel ma obowiązek osobiście sprawdzić, kto odbiera dziecko z przedszkola.
- Dbając o zdrowie i życie dziecka pracownicy mają prawo weryfikować tożsamość osób odbierających dziecko.
- Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
- Nauczyciel ma prawo odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej, jeżeli osoba ta nie zapewnia dziecku bezpieczeństwa.
- Dyrektor drogą zarządzenie określa szczegółowe warunki przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola, z uwzględnieniem:
- sytuacji, które uzasadniają odmowę wydania dziecka z przedszkola oraz trybu postepowania w przypadku odmowy;
- zasad upoważniania osób do odbioru dziecka z przedszkola;
- trybu postępowania w sytuacji, gdy dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola.
§ 21.1. Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawo do:
- znajomości realizowanych programów i planów zajęć;
- uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
- pomocy w rozpoznawaniu przyczyn trudności rozwojowych dzieci, a także rozpoznawania ich zainteresowań i uzdolnień;
- zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych z organizacją oddziału przedszkolnego, wyposażenia sal zabaw, organizacją uroczystości, wycieczek i dodatkowych zajęć;
- wyrażania opinii na temat organizacji wyżywienia dzieci i wypoczynku.
- Obowiązkiem rodziców jest:
- punktualne przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku bezpieczeństwo;
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu;
- informowanie dyrektora lub nauczyciela dziecka o wszelkich zdarzeniach i sytuacjach mających bezpośredni związek z dzieckiem, jego bezpieczeństwem oraz kondycją zdrowotną i emocjonalną;
- współdziałanie z nauczycielem w celu skutecznego stymulowania rozwoju dziecka z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb;
- poinformowanie nauczyciela prowadzącego grupę lub dyrektora w przypadku choroby zakaźnej dziecka;
- po przebytej chorobie dziecka, na prośbę nauczyciela przedstawienia lekarskiego zaświadczenia o możliwości uczęszczania do przedszkola;
- niezwłoczne odebranie dziecka w przypadku zachorowania, urazu, wypadku;
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu.
- Przedszkole określa formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami:
- zebrania ogólne, nie rzadziej niż 1 raz w ciągu roku;
- zebrania oddziałowe, nie rzadziej niż 2 razy w roku;
- konsultacje indywidualne, raz w miesiącu, zgodnie z harmonogramem ustalonym przez dyrektora;
- uroczystości z udziałem rodziców i innych członków rodziny, zgodnie z planem pracy przedszkola na dany rok szkolny;
- zajęcia otwarte dla rodziców, dwa razy w roku w każdym oddziale w miarę możliwości organizacyjnych;
- dni adaptacyjne w czerwcu i ostatnim tygodniu sierpnia;
- kącik informacji dla rodziców;
- wystawy prac plastycznych dzieci.
§ 22.1. Przedszkole funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 7 do 17:00.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na podstawie odrębnych przepisów.
- Dyrektor w terminie do 30 listopada sporządza wniosek o ustalenie przerwy w pracy przedszkola i przedstawia go do uzgodnienia radzie rodziców.
- Rada rodziców w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w ust. 2, zajmuje stanowisko w sprawie ustalenia przerwy w pracy przedszkola.
- Dyrektor przekazuje rodzicom informację o przerwie w pracy przedszkola, w terminie do 30 stycznia roku szkolnego, którego przerwa dotyczy.
- Na wniosek dyrektora, za zgodą rady rodziców, uzgodnienie przerwy w pracy przedszkola, może odbyć się w innych terminach niż określone w ust. 3 i 5.
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony prze dyrektora z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki oraz oczekiwań rodziców.
- Oddziałem przedszkolnym opiekuje się nauczyciel wychowawca.
- W okresach niskiej frekwencji dzieci lub w innych uzasadnionych okolicznościach, dyrektor przedszkola może zlecić łączenie oddziałów.
- Liczba dzieci w grupie międzyoddziałowej nie może przekraczać 25.
§ 23.1. Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę dla dzieci.
§ 24.1. Korzystanie z żywienia w przedszkolu jest odpłatne.
2. Rodzic ma prawo wybrać dla dziecka dwa lub trzy posiłki spośród wymienionych w § 5
3. Zasady odpłatności za wyżywienie w przedszkolu określa zarządzenie Dyrektora Przedszkola nr 57 „Grochowiaczek” w sprawie ustalenia warunków korzystania z żywienia wydane w oparciu o zarządzenie Prezydenta m. st. Warszawy w sprawie zaakceptowania warunków korzystania ze stołówek zorganizowanych w przedszkolach i szkołach m.st. Warszawy oraz upoważnienia dyrektorów szkół i przedszkoli do zwalniania z opłat za posiłki.
- Opłata za korzystanie przez dziecko z wyżywienia płatna jest z góry do 10 dnia każdego miesiąca.
- Opłaty za korzystanie z posiłków w przedszkolu w miesiącach, w których przedszkole pełni dyżur wakacyjny wnosi się w terminie 21 dni od dnia opublikowania list dzieci zakwalifikowanych na dyżur wakacyjny.
- Opłatę za korzystanie z żywienia, należy wnosić przelewem na wskazany przez dyrektora przedszkola rachunek bankowy lub w kasie przedszkola w dni wyznaczone przez kierownika gospodarczego.
Rozdział 5
Nauczyciele i pracownicy przedszkola
§ 25.1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych.
- Nauczycieli zatrudnia się na stanowiskach pracy:
- nauczyciel wychowania przedszkolnego;
- logopeda;
- nauczyciel specjalista (lektor jęz. angielskiego, instruktor rytmiki);
- nauczyciel dodatkowy dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego współorganizujący kształcenie,
- pedagog specjalny,
- psycholog.
- Na stanowiskach niepedagogicznych zatrudnieni są pracownicy na stanowiskach:
- pracownicy administracji;
- pracownicy obsługi.
- W przedszkolu utworzono stanowisko wicedyrektora.
§ 26.1. Nauczyciele realizują wychowawcze, opiekuńcze i dydaktyczne zadania przedszkola, zgodnie z jego charakterem określonym w statucie i odpowiadają za jakość pracy przedszkola, w tym sposób sprawowania opieki nad dziećmi.
2. Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem dzieci , troską o ich zdrowie, z poszanowaniem godności, a także uważne towarzyszenie im w osiąganiu dojrzałości szkolnej.
3. Do zakresu zadań nauczycieli należy w szczególności:
- realizowanie programów pracy przedszkola w powierzonych mu zadaniach;
- zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia;
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych w celu rozpoznania u dzieci deficytów rozwojowych i ich przyczyn;
- systematyczne prowadzenie dokumentacji pedagogicznej;
- komunikowanie się z rodzicami w sprawach rozwoju dzieci i osiąganiu kolejnych etapów dojrzałości szkolnej;
- organizowanie pomocy dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
- opieka nad powierzonymi salami oraz troską o znajdujący się w nich sprzęt i wyposażenie.
- Nauczyciel zobowiązany jest do wzbogacania własnego warsztatu pracy oraz stałego podnoszenia i aktualizowania wiedzy i umiejętności pedagogicznych poprzez aktywne uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym organizowanym w przedszkolu oraz przez instytucje wspomagające szkołę.
- Do zakresu zadań pedagoga specjalnego i psychologa należy w szczególności:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola,
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka w życiu przedszkola,
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci,
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania i inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i pozaprzedszkolnym dzieci,
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci,
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 27.1. W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania przedszkola jako instytucji publicznej oraz utrzymanie obiektu i jego otoczenia w czystości i porządku.
2. Pracownicy obsługi i administracji są pracownikami samorządowymi i podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.
- Szczegółowy zakres obowiązków pracowników niepedagogicznych oraz ich szczegółowe zadania ustala dyrektor.
- Pracownik zatrudniony w przedszkolu zobowiązany jest do przestrzegania zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku.
- Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują przepisy ustawy – Kodeks Pracy i wydane na tej podstawie przepisy wykonawcze.
- Pracownicy niepedagogiczni włączają się do zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.
Rozdział 6
Prawa i obowiązki dzieci
§ 28.1.Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
- właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej zapewniającej dzieciom bezpieczeństwo i ochronę przed zjawiskami przemocy;
- organizacji zajęć z uwzględnieniem zasad higieny pracy i ochrony zdrowia;
- życzliwego i podmiotowego traktowania;
- przebywania w spokojnej i pogodnej atmosferze;
- sprawiedliwej oceny postępów w rozwoju psychofizycznym;
- pomocy w przypadku wystąpienia trudności rozwojowych.
- Dziecko w przedszkolu ma obowiązek przestrzegania umów społecznych obowiązujących w społeczności przedszkolnej, a zwłaszcza dotyczących:
- uczestniczenia w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych;
- respektowania poleceń nauczyciela;
- kulturalnego odnoszenia się do rówieśników i osób dorosłych;
4) dbania o czystość i higienę osobistą;
5) dbania o ład i porządek w sali zajęć, szatni i łazience.
- Dyrektor może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy dzieci w przedszkolu w przypadku:
- nieprzerwanej, nieusprawiedliwionej nieobecności trwającej co najmniej 1 miesiąc i nieskutecznych prób wyjaśnienia powodów tej nieobecności,
- zachowań dziecka, które zagrażają bezpieczeństwu jego lub innych dzieci,
- zalegania za ponad dwa miesiące z uiszczeniem obowiązujących opłat .
Rozdział 7
Postanowienia końcowe
§ 29. Sprawy nieuregulowane w statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.
§ 30.1. Zmian w statucie dokonuje rada pedagogiczna z własnej inicjatywy lub na wniosek organów przedszkola.
- Projekt uchwały o zmianie statutu przedszkola jest przedstawiany do wiadomości rady rodziców.
- Rada rodziców ma prawo wnieść uwagi do planowanych zmian w statucie w terminie 14 dni od dnia doręczenia projektu uchwały.
- Dyrektor powiadamia organy przedszkola o każdej zmianie w statucie.
§ 29.1. Tekst statutu jest publikowany na stronie internetowej przedszkola.
Statut z powyższym brzmieniem wchodzi w życie z dniem 01 października 2022 r.